TILANNEHUONE

Suomen tennisnaiset onnistuivat Moldovassa

21.06.2025 17:04

Tennis

Suomen naisten tennismaajoukkue voitti Moldovan Chinaussa pelatun maajoukkueturnauksen ja nousee voitollaan sarjaporrasta ylemmäs Eurooppa/Afrikka II-ryhmään.

Maajoukkue pelasi virheettömän Billie Jean King Cup -turnauksen, eikä hävinnyt erääkään viikon aikana. Viimeisessä ratkaisevassa finaalivaiheen ottelussa Suomi kohtasi turnauksen emäntämaan Moldovan, joka kaatui 2-0.

WTA-listalla 417 oleva Laura Hietaranta aloitti kakkospelaajien ottelussa ja kohtasi Abigail Renchelin, joka pitelee WTA-listalla sijaa 1100. Kotiyleisön edessä pelannut Rencheli haastoi Hietarantaa, mutta suomalainen voitti lähes kaksi tuntia kestäneen ottelun lopulta luvuin 7-5, 6-3.

Suomen ykköspelaaja Anastasia Kulikova, WTA-393, kohtasi seuraavakasi Arina Gamretkaian. Kulikova marssi ottelu- ja turnausvoittoon vakuuttavalla esityksellä lukemin 6-1, 6-4.

Turnausvoitto nosti Suomen Billie Jean King Cupissa Eurooppa/Afrikka II-ryhmään. Suomi on viimeeksi pelannut kyseisellä sarjatasolla vuonna 2022.

Suomen joukkueen Moldovassa muodostivat Hietarannan ja Kulikova lisäksi Clarissa Blomqvist (WTA-822) ja Ella Haavisto (WTA-966). Joukkueen kapteenina toimii Kim Tiilikainen ja apuvalmentajana Ville-Petteri Ahti.